Jau ketvirti metai Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklos, norėdamos objektyviau ir patikimiau įsivertinti mokinių pasiekimus, turi galimybę pasinaudoti standartizuotais testais.

Standartizuoti testai. Kas tai?

Tai testai, skirti mokinių akademiniams pasiekimams vertinti, pasiekimų lygiams nustatyti. Jie parengti ir vykdomi laikantis sutartų kriterijų: visiems teikiamos vienodos užduotys, sudaromos vienodos atlikimo sąlygos (laikas, naudojamos priemonės ir kt.), laikomasi vienodų vertinimo kriterijų.
Standartizuoti testai rengiami remiantis standartizuotomis programomis. Standartizuota programa – tai mokinių pasiekimų aprašymas vertinti patogia forma, atsižvelgiant į vertinimo tikslą, tipą ir pasirinktus vertinimo įrankius. Standartizuotos programos rengiamos vadovaujantis Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrosiomis programomis bei remiantis dviem skirtingais, vienas kitą papildančiais informacijos šaltiniais: ekspertų žiniomis, patirtimi ir intuicija bei šalies mokinių testavimo rezultatais.

Kokie testai yra parengti?

Šiuo metu parengti skaitymo, rašymo, matematikos ir pasaulio pažinimo standartizuoti testai 4 klasei ir skaitymo, rašymo, matematikos bei gamtos mokslų (integruota: biologija, chemija, fizika) ir socialinių mokslų (integruota: geografija, istorija, pilietinis ugdymas) standartizuoti testai 8 klasei. 2016 m. pavasarį šis sąrašas dar pasipildys: mokyklos galės pasinaudoti diagnostinių pasiekimų vertinimo įrankiu 2 klasės mokiniams bei skaitymo, rašymo ir matematikos standartizuotais testais 6 klasei.

Ar testai yra privalomi?

Standartizuoti testai nėra privalomi. Vadovaudamasi Bendraisiais ugdymo planais kiekviena Mokykla pasirengia mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimo sistemą, organizavimo tvarką, instrumentus. Mokykla gali rinktis jos poreikius atitinkančius vertinimo Instrumentus arba pasirengti juos pati. Tačiau, vis didėjant susirūpinimui dėl prasto dalies Mokinių raštingumo (plačiąja prasme), standartizuoti testai mokytojams yra vienintelis būdas ne tik objektyviai įvertinti mokinių mokymosi pasiekimus, bet ir pasitikrinti savo darbo kokybę. Labai svarbu, jog mokytojai kuo anksčiau nustatytų, ar mokiniai turi pakankamai tvirtus pagrindus, kad galėtų mokytis toliau, taip pat pastebėtų tuos, kurių pasiekimai yra žemi, ir laiku jiems suteiktų pagalbą. Kai pasiekimų spragos išryškėja laikant brandos egzaminus, jau vėlu ką nors pakeisti. O ir aukštesnius pasiekimus demonstruojančius mokinius, nustatant jų silpnesniąsias mokymosi sritis, galima paskatinti siekti geresnių rezultatų.

Kas gali pasinaudoti standartizuotais testais?

Standartizuotais testais gali pasinaudoti savivaldybės, mokyklos, mokytojai, mokiniai ir jų tėvai. Jau trejus metus savivaldybėms ir mokykloms sudaryta galimybė, laiku
Pateikus paraiškas Nacionaliniam egzaminų centrui (toliau – NEC), pavasarį nemokamai gauti išspausdintus testus. Kita galimybė – testus išsispausdinti savarankiškai juos parsisiunčiant iš NEC KELTO sistemos. Abiem atvejais kartu su testais pateikiamos administravimą ir mokinių darbų įvertinimą perduodama savivaldybėms, mokykloms ir mokytojams. Mokiniai ir jų tėvai einamųjų metų standartizuotais testais pasinaudoti gali tuomet, kai mokyklose baigiasi testavimas. Tada jie paskelbiami NEC interneto svetainėje adresu www.egzaminai.lt/342/.
Naudojimosi standartizuotais testais plėtra yra labai didelė. 2013 m. tik dvi savivaldybės pasiryžo visų savo mokyklose besimokančių 4 ir 8 klasių mokinių pasiekimus įvertinti panaudodamos standartizuotus testus, 2014 m. paraiškas pateikė 23, o 2015 m. – net 42 (žr. pav.). Nė viena savivaldybė, standartizuotais testais pasinaudojusi 2014 m., šios galimybės neatsisakė ir 2015 m.
Kai kurios savivaldybės, nors pačios ir neteikia paraiškų dalyvauti testavime, skatina tai daryti savo mokyklas. Pavyzdžiui, Alytaus, Biržų, Vilniaus miestų savivaldybės paraiškų testuoti neteikė, tačiau tai padarė dauguma šių savivaldybių mokyklų. 2015 m. dalyvauti testavime savarankiškai (be savivaldybės) paraiškas pateikė 140 mokyklų. Remiantis paraiškomis, planuojama, kad 2015 m. standartizuotais testais pasinaudos apie 85 proc. kiekvienos amžiaus grupės (4 ir 8 klasės) mokinių.

 

Kokią informaciją galima gauti pasinaudojus standartizuotais testais?

Svarbiausia standartizuotų testų funkcija – teikti mokymosi grįžtamąjį ryšį tėvams, mokiniams, mokytojams ir mokykloms, savivaldybėms.
Savivaldybėms standartizuoti testai padeda stebėti mokyklų darbą, pasirūpinti, kad visi mokiniai gautų gerą išsilavinimą. Jau turime pavyzdžių iš savivaldybių, kurioms kai kuriose srityse pavyko pagerinti mokinių pasiekimus.
Mokykloms standartizuotų testų rezultatai padeda geriau planuoti savo darbą, pasirūpinti skirtingų poreikių mokiniais, tikslingai teikti mokymosi pagalbą. Per kelerius metus jau turime mokyklų, kurios, pasinaudojusios standartizuotų testų teikiamu grįžtamuoju
ryšiu, sugebėjo pagerinti mokinių mokymosi rezultatus.
Mokytojams standartizuoti testai sudaro sąlygas objektyviau vertinti mokinius
ir numatyti, ar, kodėl ir kokios specifinės pagalbos jiems reikėtų. Standartizuoti testai skatina vieningesnį mokinių pasiekimų vertinimo kriterijų supratimą, padeda gerinti mokytojų gebėjimus vertinti pažangą. Kartu su testu pateikiama ir jo užduočių vertinimo instrukcija, padedanti užtikrinti, kad visų mokinių mokymosi pasiekimai būtų vienodai patikimai bei objektyviai patikrinti ir įvertinti.
Mokiniui standartizuoti testai padeda geriau suprasti savo mokymosi pasiekimus ir galimybes siekti geresnių rezultatų, skatina mokymosi motyvaciją, sąmoningumą, savarankiškumą, suteikia daugiau pasitikėjimo savo jėgomis. Todėl mokykloms rekomenduojama ugdymo procese išaiškinti mokiniams, kokiais kriterijais remiantis bus vertinami jų darbai, kaip geriau planuoti savo darbą atliekant testus, detaliai aptarti testų rezultatus ir padarytas klaidas.
Tėvams standartizuoti testai padeda gauti objektyvesnės informacijos apie mokinio mokymosi sėkmingumą ar kylančias problemas ir aktyviau dalyvauti mokyklos gyvenime, priimti svarbius su jų vaikų mokymusi susijusius sprendimus. Todėl jau tais pačiais mokslo metais, praėjus kelioms savaitėms po testų laikymo, tėvai gauna trumpas, kelių puslapių apimties, mokinių testų ataskaitas. Jų turinį tėvams padeda išsiaiškinti mokyklos. Ataskaitose pateikiami ne tik apibendrinti (kiek taškų mokinys surinko atlikdamas vieną ar kitą testą), bet ir detalesni mokinio atliktų testų rezultatai. Pavyzdžiui, jei kalbėtume apie matematiką, galime sužinoti, kas mokiniui pavyko geriau – atlikti skaičiavimo, algebros, geometrijos užduotis ar spręsti problemas, taip pat kaip jam sekėsi pademonstruoti įgytas žinias, spręsti užduotis, kurioms reikia aukštesniųjų mąstymo gebėjimų.

Kas dar yra labai svarbu, į ką vertėtų atkreipti dėmesį?

Nereikėtų specialiai ruošti mokinių standartizuotiems testams, o ypač jais gąsdinti. Pirmiausia todėl, kad standartizuotais testais tikrinami pagrindiniai gebėjimai, kurie
iš esmės jau turėjo tapti įgūdžiais – juk, pavyzdžiui, kasdien nesikartojame, kad vienaskaitos
galininke rašome nosinę ir pan.
Labai svarbu, kad mokytojai neiškreiptų ugdymo tikslų. Netinkamas testų informacijos aiškinimas ir naudojimas gali duoti nepageidaujamų rezultatų – mokiniai gali
suprasti, kad tik standartizuoti testai yra svarbūs. Mokykloms rekomenduojama nepamiršti svarbių ugdymo tikslų – skatinti pilietiškumą, formuoti socialinius gebėjimus ir kt. – siekti giluminių, ilgalaikių ugdymo rezultatų.
Standartizuotų testų rezultatai– tai tik vienas iš galimų informacijos šaltinių, todėl jų svarba neturėtų būti suabsoliutinama ir visas mokyklų bei mokytojų darbas vertinamas tik pagal jų rezultatus. Šių testų rezultatai turi būti analizuojami atsižvelgiant į kitus svarbius bendrojo ugdymo konteksto (socialinio, ekonominio, kultūrinio, mokinių šeimos aplinkos) ypatumus. Todėl mokykloms siūloma ir patariama, kaip iš mokinių klausimynų gautą statistiškai apibendrintą informaciją apie jų savijautą, patyčias, mokyklos
gyvenimo aspektus analizuoti kartu su testų duomenimis. Nacionalinis egzaminų centras mokykloms pateikia ir jų sukuriamos pridėtinės vertės įvertinimus.
Pernelyg didelis spaudimas mokiniams, mokytojams ir mokykloms „rodyti" gerus testų rezultatus gali paskatinti nusirašinėti ar kitaip klastoti rezultatus. Tokia testų informacija būtų bevertė, todėl mokykloms ir savivaldybėms rekomenduojama tai aptarti ir dėl testų rezultatų panaudojimo susitarti su visomis interesų grupėmis – tėvais, mokiniais, mokytojais, vadovais.
Pasaulyje standartizuoti testai naudojami jau seniai, jų yra daug ir įvairių. Kai kur, pavyzdžiui, tokioje demokratiškoje šalyje kaip Australija, standartizuoti testai yra privalomi ir centralizuotai vertinami, nes svarbiausias tikslas – objektyviai informuoti tėvus apie jų vaikų mokymąsi. Kitur jie yra privalomi, bet vertinami necentralizuotai. Kartais dėl standartizuotų testų pasirinkimo ir įsigijimo apsisprendžia pačios mokyklos ar mokytojai. Tai labai priklauso nuo šalies kultūros ir švietimo tikslų, keliamų standartizuotiems testams. Siekiant švietimo kokybės svarbiausia, kad standartizuoti testai sudarytų integralią visos vertinimo sistemos dalį, teiktų patikimą informaciją, kuri būtų tikslingai analizuojama ir veiksmingai panaudojama.
Dirbame su šimtais mokyklų, ir mūsų sukaupta patirtis nuteikia optimistiškai. Nusirašinėjimo atvejai nėra dažni, viskas priklauso nuo mokyklų ir mokytojų sąmoningumo bei atsakomybės už savo darbą. Labai daug gali padėti ir mokinių tėvai, jeigu jie skatins vaikus sąžiningai įsivertinti savo pasiekimus ir tikėsis, kad mokyklose viskas bus vykdoma skaidriai.

NEC inf.


„Versmės" skyrius

TŪM II

Universalus mokymo(si) dizainas

Keturios gamtos stichijos

Paieška

Pamokų laikas

pamoku laikas pradines

Mokinių atostogos