Rugsėjis sukvietė vaikus į mokyklas. Turbūt reikšmingiausias šis metas pirmokams. Kaip žinia, ateinant į 1 – ąją klasę nebūtina mokėti skaityti, pažinti visų skaičių, rašyti. Bet labai svarbu, kokius įgūdžius atsineša į mokyklą ateidami pirmokai. Kaip rodo patirtis, žymiai greičiau ir lengviau susiformuos skaitymo, rašymo, skaičiavimo įgūdžiai, jei vaikas turės gerą erdvės ir laiko suvokimą, smulkiosios motorikos įgūdžius, lakią vaizduotę, platų žodyną, išlavintą girdimąjį suvokimą, mokės papasakoti girdėtą istoriją ar patirtus įspūdžius. Tai pamatiniai dalykai, kurie formuojasi per visą ikimokyklinį ir priešmokyklinį laikotarpį.
Dalis vaikų į mokyklą ateina gerai skaitydami, mokėdami suskaičiuoti ne vieną dešimtį. Tėvai tuo džiaugiasi ir mano, kad jų atžala puikiai pasiruošusi naujam gyvenimo etapui. Deja, ne visada ši taisyklė pasitvirtina. Kaip žinia vaiko brandumą mokyklai nusako ne vienas, o keli svarbūs kriterijai. Psichologai ir pedagogai mini įvairius gebėjimus ir įgūdžius, kurie svarbūs vaiko sėkmei mokykloje. Dr. I. Gabrialavičiūtė ir dr. I. Čėsnienė (M. Romerio universitetas) juos skirsto į dvi rūšis: pasirengimas mokytis ir pasirengimas mokyklai.
Pasirengimas mokytis nusako vaiko intelektinius gebėjimus, kurie padės jam įsisavinti mokyklos programą: geba susikaupti, išlaikyti dėmesį, mąstyti, sklandžiai reikšti mintis, yra smalsus, domisi aplinka, kelia klausimus, palygina daiktus pagal įvairius požymius, atranda skirtumus, panašumus, supranta skaičiaus sąvoką, klasifikuoja pagal kelis požymius, įsimena eilėraščių, dainelių žodžius, skiria garsus, atpažįsta raides.
Pasirengimas mokyklai – tai socialinė ir emocinė branda, poreikis ir mokėjimas bendrauti ir bendradarbiauti su bendraamžiais ir suaugusiais, reikšti, nuomonę, laikytis taisyklių. Vaikas turi žinoti savo asmeninę informaciją (adresą, vardą, pavardę, šeimos sudėtį, ką dirba tėvai). Taip pat turi būti savarankiškas (apsitarnauti, pavalgyti, persirengti), jaustis saugiai be tėvų su kitais žmonėmis. Emociškai brandus vaikas geba valdyti savo pyktį, pasitiki savimi, atsitikus nesėkmei ieško sprendimų. Jis domisi aplinkiniais, reaguoja į kitų jausmus, moka dalintis, nesunkiai susidraugauja su bendraamžiais. Suvokia save kaip mokinį, domisi pasauliu, klausinėja, mėgsta vartyti knygas.
Ne mažiau svarbi vaiko sveikata ir fizinis pajėgumas: gerai išlavėjusi akių-rankų koordinacija, pirštų-riešo motorika (turėtų taisyklingai laikyti pieštuką, spalvindamas laikytis kontūrų, kopijuoti figūras, linijas ir pan.) Nereikia pamiršti, kad brandumas priklauso ir nuo vaiko savybių, gebėjimų bei išorinių veiksnių (tokių kaip šeimos aplinka, auklėjimas). Taigi akivaizdu, kad vaiko sėkmė mokykloje priklauso nuo daugelio dalykų.
Visų pradedančių lankyti mokyklą vaikų gebėjimų, įgūdžių lygis nevienodas. Neretai vaikas gali būti geriau subrendęs vienoje srityje, ir blogiau – kitoje, taigi normalu, kad pirmokas gali susidurti su kai kuriais sunkumais. Juk dabar nuo daugiausia laiko iki šiol užėmusios veiklos – žaidimo – jis turi pereiti prie veiklos, reikalaujančios daugiau atsakomybės ir pastangų. Stengdamiesi suprasti savo atžalą ir parodydami savo supratimą, tėvai gali padėti vaikui šį pokytį išgyventi lengviau. Todėl tėveliai turėtų kuo daugiau kalbėti su vaiku apie tai, kad mokykloje užsiimama rimta, tačiau naudinga veikla – mokymusi. Kuo dažniau padrąsinti ir tikėti jo sėkme, nes tai suteiks jam pasitikėjimo savo jėgomis. Svarbu išsiaiškinti vaiko stipriąsias puses ir išskirti sritis, kuriose jam dar reikalinga pagalba.
Praėjusiais mokslo metais mūsų Tarnybos specialiosios pedagogės vedė pažintinių gebėjimų lavinimo praktinius užsiėmimus 1-2 klasių mokiniams, kurie turėjo vienokių ar kitokių mokymosi sunkumų (nepakankamai susiformavusį erdvės, girdimąjį suvokimą, silpnai išlavėjusią smulkiąją motoriką, dėmesio koncentraciją). Užsiėmimų metu vaikai turėjo atlikti įvairias dėmesį, mąstymą, atmintį, kalbą, pastabumą, smulkiąją motoriką ugdančias užduotis. Kartu mokėsi dirbti grupėje, bendradarbiauti tarpusavyje. Praktika parodė, kad užsiėmimai buvo naudingi. Todėl šiais mokslo metais vėl vyks tokios pagalbos grupės.
Mieli tėveliai, jei pastebėjote, kad jūsų pradinukas sunkiai įsimena, trūksta pastabumo, sunkiai sekasi skaityti, rašyti ar patiria kitokius mokymosi sunkumus kviečiame į užsiėmimus, kuriuos pradėsime nuo spalio mėnesio Utenos rajono pedagoginės psichologinės tarnybos patalpose Aukštakalnio g. 5, Poliklinikos V aukšte. Užsiėmimus ves Utenos r. pedagoginės psichologinės tarnybos specialiosios pedagogės Danutė Bertašiūtė ir Birutė Kaušylienė. Registracija į užsiėmimus vyksta iki 2016 m. rugsėjo mėn. 30 d. telefonu 389 61546.

Utenos rajono PPT direktorė R. Tumelienė


„Versmės" skyrius

TŪM II

Universalus mokymo(si) dizainas

Keturios gamtos stichijos

Paieška

Pamokų laikas

pamoku laikas pradines

Mokinių atostogos